29. joulukuuta 2006

Soihtukulkueen varhaisempi merkitys

Näin joulukuun viimeisten päivien kunniaksi pieni katsaus joululukemistooni. Siihen kuului muun muassa Lääketieteellinen aikakauskirja Duodecim, jonka jouluspesiaalissa keskityttiin ihan muihin juttuihin kuin atooppiseen ekseemaan, neurosyfilikseen tai naisten inkontinenssiin. Numerossa tarkasteltiin joulunviettoa eksegetiikan näkökulmasta, puhuttiin lahjojen antamisen ja saamisen kulttuurihistoriasta sekä pohdittiin Mozartin elämää ja kuolemaa. Lehdessä oli myös mielenkiintoinen juttu joulupukista.

Tuomas Heikkilän artikkelissa Joulun odotetuin vieras selvitettiin joulupukin kantaisän, pyhän Nicolauksen legendaa. Piispa Nicolaus eli kertomusten mukaan 200-300 luvulla Turkin alueella ja olleen tunnettu lahjojen antamisestaan, ihmeteoistaan sekä suuresta hurskaudestaan, mikä pisti hänet paastoamaan jo imeväisenä aina keskiviikkoisin ja perjantaisin.

No mutta, miten tämä liittyy ylioppilaskuntammekin harjoittamaan soihtukulkueperinteeseen?

Piispa Nicolaus oli myös erityisesti koululaisten ja opiskelijoiden suojelupyhimys. Keskiaikaisen tarinan mukaan kolme työtä etsinyttä opiskelijaa joutui teurastajan vangiksi. Teurastaja halusi tehdä nuorukaisista makkaraa ja paloitteli poloiset. Apuun kuitenkin kiiruhti pyhä Nicolaus, joka herätti heidät henkiin ja pelasti makkaratehtaalta.

Legendan mukaan pyhä Nicolaus kuoli joulukuun kuudentena päivänä. Jo tuolloin keskiajalla päivää juhlittiin riehakkaasti muun muassa opiskelijoiden soihtukulkuein. Traditio on siis paljon vanhempi kuin Suomen itsenäisyyspäivä, joka sattuu myös olemaan joulukuun kuudes.

Helsingissä ensimmäinen soihtukulkue järjestettiin kuitenkin vasta Mannerheimin kuolinvuonna 1951.

1 kommentti:

Blither Lussett kirjoitti...

Eräs Jaakko Heinimäki on viihdyttänyt marttyyriparkaanne monena iltana, "Pyhiä naisia ja muita pyhimysesseitä" taitaapi vain olla loppuunmyyty. P. Nicolauskin vilahtelee sivuilla, mutta oma suosikkini on joskus 600-luvulla jaa. maallista ruumistaan Irlannissa liikutellut P. Cuthbert - kalalokkien (Larus canus) ja erinäisten hyljelajien suojeluspyhimys. Kerrotaan, että muumio oli vielä normannien tullessa 1066 yhtä freesissä kunnossa kuin vastagraavattu lohen filée.

Mitä soihtuihin tulee, niin kysyisin sinulta Maaria että miksi halusit vetää Ylipäällikönkin mukaan tähän kansallista Joulupukki-kuvaa ja itsenäisyyspäivää halventavaan kirjoitukseesi? Onko se mitenkään vihreiden arvojen mukaista?

Ensinnäkin: Joulupukki ei elänyt vain 200-300-luvulla jonkun turkissa, vaan jo ennen tätä ja SUOMESSA. Hän saapui tänne ensimmäisten fennougrien muassa Volgan mutkasta ja asettui Korvatunturille. Tässä ei pitäisi olla mitään epäselvää, "ihan kouluhistoriankin pohjalta".

Toisekseen marsalkka C.G.E. Mannerheimin kuolemasta on ristiriitaisia tietoja. Monet silminnäkijähavainnot tukevat väitteitä, jossa arkkuun oli laitettu vahanukke kommunistien harhauttamiseksi. Tosiasiassa Mannerheim nukkuu untaan hänelle nimetyn salin uumenissa, josta herää kerran Suomen ollessa vaarassa joutua idän louhikäärmeen lieskoihin.

Soihtujen kantaminen on ns. teekkaripilasta lähtenyt traditio vahan sulattamiseksi hautapaaden alta, ja siksi erittäin jees ilmiö muuten niin rappeutuneessa ylioppilaskuntatoiminnassa.