31. elokuuta 2006

JOKO sittenkin parkkipaikkoja?!

Luulitko, että Leppätalon tilajärjestelyt ovat jo ihan passé? Väärin luulit. Nyt koitti se hetki, kun hankekumppanimme Helsingin kauppakorkeakoulu heittäytyi hankalaksi.

HKKK, joka nykyään on virallisesti lyhyemmin HSE (Helsinki School of Economics), on ilmoittanut tarvitsevansa talosta enemmän tiloja kuin aiemmin oli arvioinut. Näistä luento- ja toimistotilat järjestynevät vielä helposti ja jopa mainiosti – HSE vuokraisi päivittäistavarakaupalle kaavaillun tilan markkinavuokraan ja ilmeisesti myös Domman C-talosta toimistotiloja, joiden ulosvuokraus voisi muutoin olla hankalaa. Mainiota sen sijaan ei ole se, että Leppätaloon tuotava johtamiskoulutuksen ohjelma (JOKO) vaatii tietynlaisia fasiliteetteja: parkkipaikkoja!

Koska eiväthän ne bisnesmiehet koulua käy, elleivät saa käydä mersuillaan ja bemareillaan.

HSE:n mukaan parkkipaikat ovat nyt HYY-yhteistyön jatkamisen 'ehdoton edellytys', ja niitä tarvitaan yhteensä 80 - 120 kappaletta. Kaikki kulut tulisivat tietysti kauppakoulun maksettavaksi, mutta se ei paljon hymyilytä – onhan Leppätalon parkkipaikkojen mahdollisimman pieni määrä ollut meille tärkeä imagoasia ja omalta, vaikka pieneltä, osaltaan keskusta-autoilun vähentämiseen tähtäävä kikka. Jos ei ole paikkaa mihin pysäköidä, ei kannata tulla autolla.

Tontille oltiin alkuperäisten suunnitelmien mukaan rakentamassa kaavan velvoittama minimimäärä autopaikkoja. Nämä noin 70–75 paikkaa tulevat niin sanottuun ykköskellariin ja niistä osa varataan Domman asukkaille. Loput olisivat joka tapauksessa menneet kauppakorkeakoululle. HYYn käyttöön parkkipaikkoja ei ole ollut tulossa missään vaiheessa.

HSE:n uudet vaatimukset voidaan täyttää vain louhimalla myös kakkoskellariin parkkiruututilaa.

HYY on asiassa pakkotilanteessa. Helsingin kaupunki on ilmoittanut, että jos jompikumpi yhteistyötahoista, Helsingin yliopiston ylioppilaskunta tai Helsingin kauppakorkeakoulu, vetäytyy pois hankkeesta, tontin vuokrausprosessi aloitetaan aivan alusta ja pelkälle ajatuksellekin Leppätalosta voidaan sanoa heihei.

Suurin ihmetys tietysti kuuluu, miksi HSE ilmoitti asiasta näin myöhään. Tosissaanko keksivät johtamiskoulutuksen sijoittamisen Leppätaloon vasta nyt?

8 kommenttia:

_ kirjoitti...

Olen hyvin surullinen HSE:n ehdotuksen vuoksi. Minulla ei ole mitään bisnesmiehiä vastaan, mutta minun puolestani he voivat liikkua julkisilla kuten muutkin. Mielestäni on tärkeämpää kiinnittää enemmän huomiota esim. esteettömyyteen kuin parkkipaikkoihin. Vai kattaako esteettömyys ajatuksen siitä, että autolla pääsee mihin tahansa ja sen voi pysäköidä mihin tahansa?

HSE:n vaatimuksen myöhäinen ajankohta herättää myös kummastusta. En silti usko, että HYY:n yhteistyökumppani on täysin ehdoton asiassa. Heidät voi varmasti vakuuttaa siitä, että Leppätalon tila on arvokkaampaa JOKO:n opetuskäytössä kuin satunnaisesti täyttyvänä jo käyttötarkoituksensa vuoksi kalliina ratkaisuna. Parkkipaikkojen edellytys, henkilöautoliikenne, tulee bensan hinnan nousun myötä radikaalisti vähenemään. Ei bisnesmiehetkään tyhmiä ole, vaan saapuvat paikalle raitiovaunulla tai jos muiden ihmisten läsnäolo ei kelpaa, taksilla. Parkkipaikat ovat perusteltuja korkeintaan huoltoliikenteelle ja Domman parkkipaikkojen minimimäärä on jo saavutettu.

Jotta kenellekään ei jää epäselväksi, eikä kukaan luule, että yritän vältellä aihetta, voin kertoa, että minulla on myös omaa nautakarjaa jorpakossa. Helsingin ylioppilaiden elävän musiikin yhdistyksen (Helmut) puheenjohtajana olen käynyt HYY:n hallituksen osapuolen kanssa edistyksellisiä neuvotteluja bänditilojen mahdollisimman järkevästä suunnittelusta. Helmutin puolesta voin sanoa, että tiedämme Leppätalon ratkaisuilla olevan kauaskantoisia vaikutuksia ja yritämme ottaa tulevat sukupolvet huomioon yksityiskohtaisessa suunnittelussa. Samaa voisi myös HSE kokeilla.

Maaria kirjoitti...

Jaa-a, äskeisten lounaskeskustelujen perusteella en enää tiedä, mikä on a) totta ja b) ns. uutta tietoa.

Anonyymi kirjoitti...

Parkkipaikkojen odotettua suurempi määrä ei ehkä sittenkään ole ollut yllätys ihan kaikille. Toukokuussa kuultiin Leppätalotyöryhmän kokouksessa seuraava kommentti: "Kauppakorkeakouluun tulee johtamiskoulutusohjelma ja sitä varten kauppislaiset tahtovat niin paljon parkkipaikkoja kuin mahdollista."

Anonyymi kirjoitti...

Miksi ekonomistit haluavat edistää liikennejärjestelmää, joka pidemmän päälle tuottaa kansantaloudellista tappiota?
Jos johtamiskoulutukseen yritetään houkutella isompia pamppuja, sen kohderyhmäksi voisi rajata ne, joilla on varaa taksiin tai omaan kuskiin. Tai terveyttä kävellä.

Blither Lussett kirjoitti...

Kysyin asiasta myös toukokuussa KJK:ssa, 70-75 parkkista oli silloinenkin luku. Ilmeisesti 3. Osakuntatalon tilajärjestelyt ovat siis osittain kesken ja HyVi voi hyvällä omatunnolla vaatia Omstran pohjalta perinpohjaista selvitystä ekorakentamisen toteutumisesta ns. Palvelukeskus Academicalla (alihankkijat mukaanlukien).

Onpas ne kylterit tuhmia, ensin olivat viemässä meiltä rakkaan Villa Kuunarin ja vain herooiset ponnistelut salassapitoapparaatin synnynnäisten johtajien toimesta pelastivat ylioppilaiden mökkikesän. Ja nyt ekonominroikaleet pimittivät moista tietoa (kuuluuko se edes demokratiaan?!) - HYY on taas joutunut pahaan tilanteeseen ajopuun lailla.

Hohhoijaa. Kyllästyn jo omaankin näsäviisasteluun, kun syksy ei tarjoa mitään uutta. Ei siis yhtään mitään uutta.

Anonyymi kirjoitti...

Turha tästä on ainakaan tässä vaiheessa hermostua. Muuttuivathan HYYnkin tilatarpeet aika merkittävästi siinä vaiheessa, kun niitä ruvettiin oikeasti miettimään, joten oli odotettavissa, että Kauppakorkean kanssa kävisi samoin. Katsotaan nyt ensin, miten tarpeet saadaan sovitettua yhteen, ja mietitään sitten, mitä tehdään, jos kaikki ei onnistu.

Maaria kirjoitti...

Tokkopa HSE enää toiveitaan muuttaa. Yhtymän puolesta on yritetty keskustella ja etsiä vaihtoehtoisia ratkaisuja, tuloksetta.

Luther-ystävämme jatkanee Leppätalon ekorakennusvalvojana KJK:ssa, toivon.

...Raide kaks ja aamu uus, nyt myöhästyttiin uudestaan on kello kuus...!

Anonyymi kirjoitti...
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.