29. huhtikuuta 2006

Kevätunelmia

Odotellessa, että Helsingin kadut puhdistetaan talven hiekasta, mieleen herää keväisiä unelmia kävelykeskustasta, jota emme kuulemma voi saada, koska sellaista ei mahdu ahtaaseen Helsinkiin (HS 4.4.2006).

Joidenkin arvioiden mukaan Helsingin kävelykeskusta on nimittäin kutakuinkin valmis, kun Keskuskatu muuttuu kävelykaduksi vuonna 2009. Sen jälkeen, mikäli asia autopuolueesta ja vaihtoehdottomuustaudista kärsivistä kaupungin johtavista virkamiehistä riippuu, kävelyaluetta laajennetaan enää vaihto- eli lehmänkaupoin: 334 miljoonan euron keskustatunneli meille, teille leveämpi jalkakäytävä Pohjoisesplanadille (ehkä). Kompromissina kaikille Kaivokadusta voidaan mahdollisesti tehdä joukkoliikennekatu, jos keskustatunneli rakennetaan. Sen enempää kävelytilaa ei Helsinkiin ole 2010-luvullakaan luvassa. Hurraa, se siitä ”laajasta kävelykeskustasta” (Wikipedia 29.4.2006).

Ylipäätään keskustatunnelin rakentamista ei voida perustella sillä, että se mahdollistaisi kävelykeskustan laajentamista. Jos väylä rakennetaan, on älyllisesti epärehellistä väittää, että 334 miljoonan euron investointia tehtäisiin muusta syystä, kuin siksi, että autoilusta halutaan tehdä Helsingissä entistä helpompaa.

Sen sijaan Yliopistonkadun sulkeminen yli vuodeksi autoilta – ja käytännössä myös kevyeltä liikenteeltä – on osoittanut, että kävelykeskustan laajentaminen ja autojen sujuvan kulun takaaminen eivät ole toisilleen vastakkaisia tavoitteita. Vastakkain ovat tosiasiassa virkamiesten luutuneet asenteet ja vähäautoiseen kaupunkilaiseen elämänmuotoon uskovien kaduntallaajien vaikutusmahdollisuudet.

Helsinkiläinen kunnallisdemokratia on huonoissa kantimissa, mikäli kuntapäättäjät uskovat sokeasti asioiden valmistelusta vastaavia virkamiehiä, jotka toitottavat kerta toisensa jälkeen, että kävelykeskusta on loistava tavoite, mutta käytännössä sitä on mahdoton toteuttaa. Keskustan kävelyaluetta voidaan helposti laajentaa tekemättä hallaa liike-elämälle tai vaikeuttamatta autoilua kohtuuttomasti. Sulkemalla Yliopistonkadun pysyvästi autoilta – kuten nyt on – kaupunki rauhoittaisi keskustakampuksen jalankulkualueeksi. Samalla Mikonkadun kävelyaluetta pitäisi jatkaa Yliopistonkadulta Kaisaniemenkadulle asti.

Autot löytävät aina itselleen korvaavan reitin. Opiskelijoiden soisi sen sijaan saavan kulkea Porthanian remontin valmistuttua vastedes sujuvasti yliopiston rakennusten välillä joutumatta alituisesti väistelemään laiskoja keski-ikäisiä miehiä, joiden mielestä 334 miljoonaa euroa on pikkusumma oman ”liikkumisensa” helpottamiseksi.

Hyvää vappua myös keski-ikäisille miehille.

2 kommenttia:

markus k. kirjoitti...

Ootteko koskaan ajaneet autolla Helsingin keskustan tielabyrintissä? Yksikin väärä kaistavalinta tietää helposti vartin ylimäärästä kieppiä. Autottomampi keskusta saattaisi hyvin selventää solmuhelvettiä ja pelastaa autoilijatkin hermoromahdukselta..

Maaria kirjoitti...

Näittekös HS:n uutisen 4.5., jossa kerrottiin formula 1 -auton näytösajosta Fennia-korttelissa elokuussa. Kummallista, että asia oli kiinteistölautakunnassa salaisena! Perusteluna oli Toyotan formula-tallin tiedotusaikataulu - eli ilmeisesti julkiselle keskustelulle ei siinä ollut sijaa.

Lasten ja raskaana olevien naisten ei suositella seuraavan näytösajoa, HS kertoi.