21. syyskuuta 2006

Autoton keskusta on mahdollinen!

9. syyskuuta kuluvaa vuotta poliisi eristi Helsingin keskustan. Kansalaiset huomasivat, kuinka mukava kaupunki Helsinki on ilman kaahaavia takseja ja eksyneiden turistien autoja.

Minua on jo vuosikausia jurppinut väärin pysäköidyt autot ja niiden ylimieliset kuljettajat. Ne tukkivat jalkakäytävän, jolloin jalankulkija joutuu väistämään ajoradan kautta niitä. Valitettavasti kaikilla liikenteenkäyttäjillä ei ole mahdollisuus tähän, vaan lastenvaunuilla ja etenkin pyörätuolilla liikkuessa on moinen este vähintään harmittava ja mikä valitettavinta – jokapäiväinen. Autoilijoiden asenteissa on parantamisen varaa. Yhdellä autolla voi aiheuttaa kohtuutonta haittaa, kuten kuoleman. En silti hyväksy jalankulkijoiden piittaamattomuutta, joka kylvää muissa liikenteenkäyttäjissä epäuskoa liikennesääntöjen noudattamisen tarpeellisuudesta. Olisi siis aika elää tässä Itämeren Helmessämme toisiamme arvostaen.


Yksityisautoilun sijasta tulisi panostaa joukkoliikenteeseen. Joukkoliikenteellä pystytään siirtämään sananmukaisesti suuria joukkoja paikasta toiseen. Yksityisautoilulla pystytään siirtämään yksityinen auto paikasta toiseen. Helsingin kaltaisessa ahtaassa niemessä autoilu ei ole kestävä vaihtoehto. Keskustatunneli on turmiollinen esitys siirtää ruuhkat tunnelin molempiin päätyihin... hetkinen, siellähän ne ovat jo nyt! Kaupunginsuunnittelun täytyy lähteä joukkoliikenteen täyspainoisesta toteutttamismahdollisuudesta, ei "jokaisella asukkaalla on auto" -ajattelusta. Maailmaan ei mahdu niin paljon autoja.

Jos on pakko käyttää omaa autoa, voi sen tehdä kunhan muistaa autoilijan kululistan: auton osto, vakuutus, huolto, katsastus, polttoaine, pysäköintimaksut, pysäköintisakot, kuolemantuottamus, ruuhkamaksut jne. Autoilu ei siis ole kannattavaa myöskään taloudellisesti, eikä tule sitä koskaan olemaan.

Keskustatunnelin suunnitteluun on turhaan haaskattu yhteiskunnan varoja. Asemakaavaluonnos esitellään keskustelutilaisuuksissa
  • tiistaina 26.9. kello 18–20 kaupunkisuunnitteluviraston auditoriossa, Kansakoulukatu 3 sekä
  • tiistaina 3.10. klo 18–20 Kaisaniemen ala-asteen koululla, Puutarhakatu 1.
Mennään sinne esittämään pari kiperää kysymystä. Minua ainakin kiinnostaa, mitä kaikkea jyrätään tunnelin liittymien alta, ja kuinka paljon autoilu lisääntyy Helsingissä tunnelin takia. Lisäksi haluaisin tietää, mitä samalla rahalla voisi tehdä joukkoliikenteen parantamiseksi.

Autottomana päivänä 21.9. eli jo huomenna pääsemme kokemaan, mitä autoton keskusta tuo tullessaan. Se tuo muun muassa rauhallisuuden kaupungin hektiseen rytmiin. Joukkoliikenne toimii saumattomasti, kun liikennesääntöjä osaamattomat ja kanssaliikkujiaan kunnioittamattomat autoilijat eivät tuki katuja. Otetaan tila haltuun ja nautitaan lajikumppaniemme seurasta! ”Peltilehmiin” kiintyvät vain emotionaalisesti vinksahtaneet.

8 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

En ole seurannut tätä keskustatunneliasiaa ollenkaan. Ymmärrän, että se on kallis, mutta silti mietin paria asiaa. Anteeksi tyhmät kysymykset. Ymmärrättehän, että olen Toijalan takaa, ja jo Saarikoski tiesi, ettei täällä ole paljon mitään...

Eikö ole hyvä, että autot saadaan pois kadulta viemästä tilaa ja aiheuttamasta meteliä? Vai lisääntyisikö autoilu niin paljon, että tämä hyöty olisi minimaalinen?

_ kirjoitti...

Toijalan takana on elämää, aion todistaa sen vielä tämän vuoden aikana.

Ei ole mitään takeita siitä, että autoilu keskustassa vähentyisi. Tunnelin suille syntyy todennäköisesti ruuhkia, koska Itä- tai Länsiväylää ei olla (luojan kiitos) leventämässä. Kyllähän yksityisautoilun maisemointi- ja tilaongelmat ratkeaisivat ympäri Suomen rakennettavilla 8-kaistaisilla teillä, mutta ympäristöongelmia se ei ratko. Tunnelista nousevien pakokaasujen suodatus on vain pieni kädenojennus ilmastosta huolestuneiden suuntaan. Autoilijan matka ei varmasti ala tai lopu tunnelin suulla.

Keskustatunnelin kylkiäisenä esitetään autotonta keskustaa, mutta taksien ja huoltoajojen lisäksi käy niin kuin kävi autottomana päivänä. Valvonta on päin helvettiä, eikä ihmisiä kiinnosta, jos he rikkovat lakia. Autoilijat ovat anarkisteja.

Blither Lussett kirjoitti...
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
Blither Lussett kirjoitti...

Porkkalankadun - Espoosta Tsadiin tulevasta - liikenteesta arvioidaan kolmas- tai neljäsosan siirtyvän tunneliin. Loput menevät keskustaan.
Keskustan huollon arvellaan toimivan tunnelin kautta, mutta itse näkisin pakettiautoille olevan helpompaa ajaa tulevaisuudessakin kauppojen takapihalle. Kaikilla kun ei ole Stockan tapaisia yhteyksiä maanpinnan alle.

Kävelykeskustalle on luvattu tunneliin suoritettavaa 330 milj. panostusta vastaan Pohjois-Esplanadin jalkakäytävän levennystä (sic) ja Kaivokadun "rauhoittamista" pelkälle joukkoliikenteelle. En aivan ymmärrä, miten jälkimmäinen liittyy kävelykeskustaan.

Kaupunki voisi siirtää sen "töhryihin" kohdistetun porttiteorialogiikkansa mielummin tähän projektiin. Parantuneet yksityisautoiluyhteydet tuottavat lisää... no, yksityisautoilua. Sellaista, sellaista - nehnehnehnehnehnehneh.

Edit:
Oho roskikseen meni, kun piti editoida kieltä. Onneksi copypastetan.

Laura kirjoitti...

Pidimme yllä yliopiston johdon illallisilla autotonta kampusta. Nyt kun Yliopistonkatu on ollut rempassa ikuisuuden, ei siirtyminen autottomuuteen olisi vaikeaa! Helsinki Clubilta on kuitenkin vaatimus, että taksien pitää ajaa suoraan ovelle...Kai ne voisivat jättää asiakkaansa Mikonkadulle.

En kuullut ainakaan suoraa vastustusta yo-johdolta:)

Laura kirjoitti...
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
Laura kirjoitti...
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
Martti Tulenheimo kirjoitti...

Kai sitä voisi kuvitella, että kävelykadulle iltaisin muutama taksikin mahtuisi, jos koko hanke on sellaisesta kiinni. Mielummin kiellettäisiin Kluuvikadun tapaan autoilu muilta kuin takseilta ja tyydyttäisiin aluksi edes sellaiseen kävelykatuun.

Isompi ongelma ovatkin kävelykaduille pesiytyneet huoltoautot, joiden ajelua ei rajoiteta aikatauluin, kuten esimerkiksi Tanskassa. Siellä kävelykaduilla huoltoajo on yleensä sallittu vain kello 05-11 välisenä aikana.

Huoltoajo-ongelmaan tuonee helpotusta keskustan tuleva huoltotunneli, jonka kylkiäisenä meille tuputetaan 300 miljoonan euron keskustatunnelia. Voisiko joku edes unelmoida, että kävelykatuja rakennettaisiin Helsinkiin 300 miljoonalla sen sijaan, että yhdeltä kadulta poistetaan yksi ajokaista ja toisesta kadusta tehdään "joukkoliikennekatu"?